http://corlumyo-ckt.web.nku.edu.tr/

Çevre Koruma ve Kontrol Ön lisans Programı

Programı Sunan Akademik BirimÇevre Koruma ve Kontrol
Program DirektörüDoç. Dr. Suna Özden ÇELİK
Program TürüÖn lisans Programı
Kazanılan Derecenin SeviyesiÖnlisans
Kazanılan DereceMezun olunduğunda Çevre Koruma ve Kontrol Programı diplomasına sahip olunur. Ünvanı ise "Çevre Teknikeri" dir.
Eğitim TürüÖzel teşebbüs firmaları ve devlet kadrolarında Çevre Teknikeri olarak istihdam edilirler.
Kayıt Kabul KoşullarıOrtaöğretim mezunu olmak
Önceki Öğrenmenin TanınmasıTürk Yüksek Öğretim kurumlarında önceki örgün öğretimin tanınması dikey, yatay ve üniversite içindeki geçişler Yüksek Öğretim Kurulu’nun belirlemiş olduğu “YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARINDA ÖNLİSANS VE LİSANS DÜZEYİNDEKİ PROGRAMLAR ARASINDA GEÇİŞ, ÇİFT ANADAL, YAN DAL İLE KURUMLAR ARASI KREDİ TRANSFERİ YAPILMASI ESASLARINA İLİŞKİN YÖNETMELİK” kapsamında gerçekleştirilmektedir. Bunun yanında zorunlu yabancı dil dersi için her öğretim yılı başında muafiyet sınavı düzenlenmektedir. Bu derslerden öğrenme sürecini kendileri tamamlayan ya da değişik yollarla bu derslerdeki öğrenme çıktılarını sağladığını düşünen öğrenciler, bu sınavlara girebilme hakkına sahiptir. Sınava giren öğrencilerden başarılı olanlar ders programındaki ilgili dersten muaf olurlar.
Mezuniyet Koşulları Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinin şartlarını sağlamaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 120'dır. Öğrencilerin aynı zamanda varsa zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur.
Program AmacıSektör talepleri, bölgesel ihtiyaçlar, eğitim kurumunun koşulları ve öğrenci yönelimleri dikkate alınarak belirlenmiş olan zorunlu ve seçmeli dersler doğrultusunda öğrenciler öğrenimleri boyunca aldıkları teorik ve uygulamalı dersler ile arıtma tesislerinin çalışma prensibine hakim olan; bir problemle karşılaşılması durumunda alınması gereken önlemler ve gerekli müdahaleler hakkında bilgi sahibi olan; su, toprak ve hava gibi çeşitli çevre bileşenlerinde kirlilik düzeyi sağlığa zarar verecek boyutlara ulaştığında nedenlerini tespit edebilen; çözümünde aktif rol oynayabilen; bölgemizde yoğun olarak bulunan sanayi kuruluşlarının ihtiyaçları doğrultusunda ve çevre konusunda gerekli donanımlı, nitelikli, dinamik ve araştırmacı niteliklere sahip sektörde aranan nitelikli Çevre Teknikeri potansiyeline sahip olarak mezun olacaklardır. Dersler kapsamında verilecek labratuvar eğitimi ile öğrenciler laboratuvar teknik ekipmanı kullanma yetkinliğine sahip olacak, laboratuvarda uyulması gereken kurallar, laboratuvar güvenliği hakkında bilgi sahibi olacak, temel analizleri uygulayabilme becerisi kazanacak, prosedür, kural ve yönetmeliklere uygun olarak hava, su, toprak analizleri yapıp, sonuçlarını doğru şekilde raporlayabilecek ve yorumlayabilecek yetkinliğe ulaşacaktır. Atıkların bertarafı ve sıfır atık hedefine ulaşmak üzere atıkların sınıflandırılması, toplanması, depolanması ve bertarafı hakkında güncel yönetmeliğe hakim olarak, atık yönetiminde etkin şekilde görev alabilecektir.
Mezunların Mesleki ProfilleriBölüm mezunları; atıksu arıtma tesisleri, Çevre Şehircilik İklim Bakanlığı ve bağlı birimleri, geri dönüşüm tesisleri, özel çevre analiz labratuvarları, çevre ve halk sağlığı laboratuvarları, belediyeler ÇED raporu hazırlayan ve danışmanlık yapan firmalar, içme suyu arıtma tesisleri gibi çeşitli devlet kurumları ve özel kurumlarda iş imkanı bulabilecektir.
Bir Üst Dereceye GeçişTürk Yüksek Öğretim kurumlarında, önceki örgün öğretimin tanınması dikey, yatay ve üniversite içindeki geçişler, Yüksek Öğretim Kurulu’nun belirlemiş olduğu “YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARINDA ÖNLİSANS VE LİSANS DÜZEYİNDEKİ PROGRAMLAR ARASINDA GEÇİŞ, ÇİFT ANADAL, YAN DAL İLE KURUMLAR ARASI KREDİ TRANSFERİ YAPILMASI ESASLARINA İLİŞKİN YÖNETMELİK” kapsamında gerçekleştirilmektedir.
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma

Her dönem en az bir vize sınavı uygulanır. Vizelerin yanı sıra, her dönemin başında verilen dönem içeriğinde tarihleri belirtilen proje ve ödevler verilir. Her dönemin sonunda, öğrencinin final sınavına girmek zorundadır. Kriterler (ara sınav, proje, ödev ve final gibi) ve dönem sonu notuna etki oranları dönem başında dağıtılan ve/veya web sitesinde yayınlanan ders içerikleri açık biçimde belirtilir. Öğrenci yönetmeliği ve akademik takvime göre final sınavları üniversite tarafından belirlenen ve ilan edilen tarih ve yer ve zamanlarda yapılır.  Öğrencinin dönem sonu notu ders sorumlusu tarafından ara sınav, proje, ödev ve final sınavı sonuçlarına göre verilir.

Namık Kemal Üniversitesinde geçme notu 100 üzerinden 60’tır. Ancak Final ya da bütünleme sınav sonucunun en az 50 olması zorunludur. Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile yarıyıl/yıl sonu sınavında veya bütünleme sınavında alınan notun %70’inin toplamıdır. Ancak, bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartıyla ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile %50’si arasında, yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavında alınan notun %70’i ile %50’si arasında değişebilen ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı beşten küçük ise bir alt tam sayıya, beş veya beşten büyük ise bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir.

Konuya ilişkin yönetmelik http://oidb.nku.edu.tr/YönetmelikveYönergeler./0/s/20067/27028 adresinde bulunabilir.

Dönem sonu-bütünleme notu dersin sorumlusu tarafından değerlendirme kriterleriyle birlikte Öğrenci İşlerine teslim edilir. Dönem sonu ve bütünleme notları öğrenci bilgi sisteminde yayınlanarak ilan edilir.

Notlar:

Alınan her ders için öğrenciye dönem notu olarak aşağıda belirtilen harf notları verilir.  Harf notları, katsayı ve oran karşılıkları aşağıdaki gibidir.Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir:

Puan

Harfli Notu

Katsayı

Başarı Durumu

90-100

AA

4.00

Başarılı

80-89

BA

3.50

Başarılı

70-79

BB

3.00

Başarılı

65-69

CB

2.50

Başarılı

60-64

CC

2.00

Başarılı

50-59

DD

1.50

Başarısız

30-49

FD

1.00

Başarısız

0-29

FF

0.00

Başarısız

Öğrenciler DD, FD ya da FF aldıkları dersleri dersin açıldığı ilk dönem almak zorundadırlar.

Genel not ortalaması (GNO) CB (2,50) ve üzerinde olan öğrenciler DD başarı notu ile de başarılı sayılır ve başarı notu, katsayısı 1,50 olmak üzere DB olarak not belgesine geçirilir.

Başarılı Öğrenciler

Ön lisans/lisans öğrenimini tamamlayan ve genel ağırlıklı not ortalaması 3.00 ile 3.49 arasında olan öğrenciler onur öğrencisi; ortalaması 3.50 veya üstü olan öğrenciler ise yüksek onur öğrencisi olarak mezun olurlar.

Eğitim Öğretim Metotları

Öğretme- öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.

Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:

*EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ

BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ

KULLANILAN ARAÇLAR

Ders

Dinleme ve Anlamlandırma

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Tartışmalı Ders

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Özel Destek / Yapısal Örnekler

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Rol Yapma / Drama

Önceden planlanmış özel beceriler

Standart derslik teknolojileri, özel donanım

Problem Çözme

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Vaka Çalışması

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Beyin Fırtınası

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Küçük Grup Tartışması

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Gösterim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Benzetim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Seminer

Araştırma- yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Grup Çalışması

Araştırma- yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları

Saha/Arazi Çalışması

Gözlem/durumları işleme, Araştırma- yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Laboratuvar

Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması

Özel donanım

Ödev

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta

Sözlü

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum

 

İnceleme/Anket Çalışması

Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Panel

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Konuk Konuşmacı

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım

Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri/ Projeleri

Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler

 

 (*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.

Program Çıktıları

1-Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
2-Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
3-Etkin iletişim kurma becerisi ve yabancı dil bilgisi
4-Küresel ve yerel çevre problemlerine duyarlılık
5-Mesleki, etik ve sosyal sorumluluk bilinci
6-Mesleki uygulamalarda teknolojiyi etkin kullanabilme
7-Su, atıksu, katı atıklar vb. çevre konularında bir sistemi anlamak, parçaya ya da sürece düzeltici müdahale edebilme becerisi
8-Teknik çözümlerin, evrensel ve toplumsal etkilerini anlayabilmek için yeterli eğitim düzeyine ulaşmak
9-Temel Bilimleri mesleki süreçlerde kullanabilmek
10-Yaşam boyu öğrenme gerekliliği ve bilinci

Müfredat

Çevre Koruma ve Kontrol Kredili Ders Yapısı Şeması



1. Sınıf



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
ATİ101 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I 2 0 2
TRE 101 Bilgisayar Destekli Teknik Resim 2 1 3
ÇKT 101 Çevre Koruma ve Kontrol Programına Giriş 3 0 4
ÇKT 102 Çevre Mikrobiyolojisi 3 2 5
FİZ001 Fizik 2 0 2
KMY 005 Genel Kimya 2 1 3
MTE006 Matematik 3 0 3
TDİ101 Türk Dili I 2 0 2
YDİ101 Yabancı Dil I (İngilizce) 2 0 2
Seçmeli ÇEVRE KORUMA VE KONTROL 1. SINIF GÜZ() 4
ÇKTS 103 Çevre Hukuku ve Etik 2 0 2
ÇKTS 104 Su Kalite Kontrolü 2 0 2
Toplam AKTS: 30

2024-2025 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
ATİ102 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi II 2 0 2
ÇKT 201 Çevre Kimyası ve Laboratuarı I 3 2 5
ÇKT 203 Çevresel Etki Değerlendirilmesi 2 1 3
KMY 005 Genel Kimya 2 1 3
ÇKT 205 İçme Sularının Arıtılması 3 0 3
ÇKT 206 Katı Atık Yönetimi 3 0 3
ÇKT 204 Su Temini ve İletimi 3 0 3
ÇKT 202 Temel İşlemler I 3 2 5
TDİ102 Türk Dili II 2 0 2
YDİ102 Yabancı Dil II (İngilizce) 2 0 2
Seçmeli ÇEVRE KORUMA VE KONTROL 1. SINIF BAHAR() 2
ÇKTS 108 Araştırma ve Raporlama Teknikleri 3 0 3
ÇKTS 107 Çevre Jeolojisi 2 0 2
ÇKTS 109 Kalite Yönetimi 2 0 2
ÇKTS 110 Temiz Üretim Teknolojileri 2 0 2
Toplam AKTS: 33
Yıllık Toplam AKTS: 63

2. Sınıf



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
ÇKT 305 Arıtmada Otomasyon Teknolojileri 2 0 2
ÇKT 306 Arıtma Tesislerinin İşletimi 3 0 3
BİT002 Bilgi ve İletişim Teknolojileri 1 1 2
ÇKT 301 Çevre Kimyası ve Laboratuarı II 3 2 5
ÇKT 304 Çevre Sağlığı ve Mevzuatı 2 0 2
ÇKT 308 Endüstriyel Kirlenme Kontrolü 2 1 3
ÇKT 303 Evsel ve Endüstriyel Atıksuların Arıtılması 3 1 4
ÇKT 309 İş Sağlığı ve Güvenliği 2 0 2
ÇKT 302 Temel İşlemler II 3 2 5
Seçmeli ÇEVRE KORUMA VE KONTROL 2. SINIF GÜZ() 5
UNİSEC-COMYO 003 Çevresel Enerji Sistemleri 2 0 3
Toplam AKTS: 33

2024-2025 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
MYOSTJ01 Staj 0 2 5
Seçmeli ÇEVRE KORUMA VE KONTROL 2. SINIF BAHAR() 30
ÇKTS131 Arıtma Tesisi Ekipmanları 4 0 4
ÇKTS135 Arıtma Tesisi Tasarımı 4 0 4
ÇKTS133 Atık Geri Kazanım Teknikleri 4 0 4
ÇKT 401 Dönem Çalışması 3 2 5
ÇKTS 124 Gürültü Kirliliği 3 0 3
ÇKTS 121 Havza Yönetimi 3 0 3
ÇKTS132 İleri Arıtma 4 0 4
MYOİE01 İş Yeri Eğitimi 2 0 10
MYOİU01 İş Yeri Uygulaması 3 0 15
ÇKTS136 Kentleşme ve Çevre Sorunları 4 0 4
ÇKTS 119 Mesleki İngilizce 3 0 3
ÇKTS134 Sıfır Atık Yönetimi 4 0 4
ÇKTS130 Tehlikeli Atıkların Yönetimi 4 0 4
ÇKTS 123 Toprak Kirliliği 3 0 3
Toplam AKTS: 35
Yıllık Toplam AKTS: 68

Ders & Program Çıktıları Matrisi

ATİ101 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I
#
1111111111
1111111111
1111111111
1111111111
1111111111
1111111111
1111111111
1111111111
1111111111
TRE 101 Bilgisayar Destekli Teknik Resim
#
2322342344
2322342344
1311342344
2322342344
2322342344
ÇKT 101 Çevre Koruma ve Kontrol Programına Giriş
#
4545545555
4545555555
5545554555
ÇKT 102 Çevre Mikrobiyolojisi
#
3343554242
5445444343
4345335433
FİZ001 Fizik
#
5324243344
3433454433
4424254334
4142445332
5243323324
KMY 005 Genel Kimya
#
2332333444
4333343453
3243434354
4332343445
2333223234
3443434445
3334443334
MTE006 Matematik
#
3121122342
2312121342
3211233343
TDİ101 Türk Dili I
#
3334444444
2404444444
3444444444
4444444444
3440444444
4444444444
4400000000
2222222222
4000000000
2222222222
4000000000
4000000000
2222022222
2222222222
YDİ101 Yabancı Dil I (İngilizce)
#
1111221111
2211111122
2111112121
2212121212
2232231111
3111112112
ÇKTS 103 Çevre Hukuku ve Etik
#
3551111441
4554444554
3454535445
5445353445
ÇKTS 104 Su Kalite Kontrolü
#
5445455435
5443555435
5453454435
ÇKT 305 Arıtmada Otomasyon Teknolojileri
#
3443555453
4445455453
3454555554
4545555454
ÇKT 306 Arıtma Tesislerinin İşletimi
#
4434544535
4434544535
4434544535
BİT002 Bilgi ve İletişim Teknolojileri
#
3343453400
2332443400
2233343300
ÇKT 301 Çevre Kimyası ve Laboratuarı II
#
4545554545
3455455555
5444554554
ÇKT 304 Çevre Sağlığı ve Mevzuatı
#
5555555455
5545555555
4555555555
ÇKT 308 Endüstriyel Kirlenme Kontrolü
#
5443454435
5443454435
5443454435
ÇKT 303 Evsel ve Endüstriyel Atıksuların Arıtılması
#
4535555555
5544455445
4335445544
ÇKT 309 İş Sağlığı ve Güvenliği
#
4545555454
5555555555
5554554555
ÇKT 302 Temel İşlemler II
#
5555555555
5555555555
5555555555
UNİSEC-COMYO 003 Çevresel Enerji Sistemleri
#
5555555555
5453444344
4545545355
2454322354